Użyteczna strona sklepu internetowego. Jakich błędów unikać w projektowaniu strony?
Strona sklepu internetowego to nie tylko jego wizytówka. To narzędzie, które powinno pozwalać dokonywać zakupów w sposób szybki, łatwy oraz intuicyjny. Dobrze skonstruowana, użyteczna strona internetowa jest niezbędna, aby odnieść dziś sukces w handlu online. Niestety wielu właścicieli sklepów internetowych notorycznie popełnia te same błędy, które skutecznie odstraszają klientów. Oto niektóre z nich:
Nieatrakcyjna strona
Dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Tymczasem wciąż istnieją nieatrakcyjne strony internetowe. Wyglądają, jakby były stworzone przypadkiem. Są nieczytelne, niezadbane, a co więcej niefunkcjonalne. Klient patrząc na taką stronę, nie ma najmniejszej ochoty zostać na niej dłużej, niż kilka sekund. Nie mówiąc już o dokonywaniu jakichkolwiek zakupów.
Nieodpowiednie treści i brak zdjęć
Użytkownicy doceniają wartościowe i unikalne treści. Zarówno opisy produktów, jak i opisy kategorii powinny być niepowtarzalne, ciekawe oraz dostarczać klientom wszelkich niezbędnych informacji. Mają przyciągać uwagę. Kopiowanie opisów z innych stron jest drogą do nikąd. Sprawiają, że sklep staje się mało wiarygodny i nieprofesjonalny. Zwłaszcza, jeżeli kopiowane są opisy zawierające jedynie wypunktowanie najważniejszych parametrów produktów albo kilka ogólnych, nic niewnoszących zdań.
Opisy powinny dawać klientowi odpowiedź na pytanie, jakie korzyści wynikają z zakupu danego produktu oraz jakie problemy pozwala on rozwiązać. Dobrej jakości zdjęcia stają się fantastycznym uzupełnieniem takiego opisu. Niekiedy jedno dobre zdjęcie, przekona do zakupu bardziej, niż dziesiątki zdań na temat produktu.
Brak funkcjonalności strony
Strona internetowa sklepu ma jedno zasadnicze zadanie. Wspierać klienta i prowadzić przez cały proces zakupu. Ścieżka zakupowa musi być szybka i prosta. Ogromnym błędem jest np. mnogość elementów, które rozpraszają klientów przy jednoczesnym braku wyeksponowania elementów kluczowych, takich jak wyszukiwarka. Doskonałym sposobem na odstraszenie klienta są długie, rozbudowane formularze zakupów, zwłaszcza w mobilnych wersjach strony. Całkowity brak wersji mobilnej to z kolei dobra droga do utraty klientów, którzy pragną dokonywać zakupów za pomocą swoich smartfonów czy tabletów.